Kontrast
Godło Polski z nazwą szkoły

Szkoła Podstawowa w Nowych Piekutach

„Turiada Nadmorska”, w ramach akcji MEiN #POZNAJPOLSKĘ

W dniach 13 – 15 czerwca 2022r. pięćdziesięciu jeden uczniów klas IV – VIII, wzięło udział w trzydniowej wycieczce nad Morze Bałtyckie - „Turiada Nadmorska”, w ramach akcji MEiN #POZNAJPOLSKĘ.

Nasza wyprawę rozpoczęliśmy już o 5 rano. Około godziny 12 dotarliśmy do Gdańska. Pierwszym obiektem, który zwiedzaliśmy było Westerplatte. Uczniowie obejrzeli uformowany w latach 1845–1847 półwysep, przy ujściu Martwej Wisły do Zatoki Gdańskiej. W okresie międzywojennym na terenie Westerplatte funkcjonowała Wojskowa Składnica Tranzytowa, której obrona we wrześniu 1939 stała się symbolicznym początkiem II wojny światowej oraz polskiego oporu przeciw agresji III Rzeszy. Kolejnym punktem naszej wycieczki była Stocznia Gdańska, zobaczyliśmy miejsce, gdzie narodziła się Solidarność, przeczytaliśmy postulaty, które wysunęli stoczniowcy w swojej walce o wolność. Przy pomniku poległych stoczniowców 1970 zrobiliśmy zdjęcie. Pani przewodnik opowiadała nam o tych trudnych dla Polaków czasach. Po krótkiej przerwie udaliśmy się na gdańską starówkę, aby zwiedzić miasto w zasięgu obwarowań XVII w. Zobaczyliśmy Żuraw nad Motławą, Długi Targ, ulicę Mariacką, Bazylikę Mariacka, ratusz Głównego Miasta, fontannę Neptuna, Dwór Artusa, Złotą Bramę. Następnie udaliśmy się do Gdyni, gdzie zobaczyliśmy, Statek-muzeum "Dar Pomorza".

Około godziny 19.00 dotarliśmy do ośrodka „Klif” w Chłapowie, gdzie czekał na nas pyszny posiłek.

Tematem przewodnim drugiego dnia była „polska Sahara, czyli cuda przyrody na polskim wybrzeżu” - Słowiński Park Narodowy. Niebieskim szlakiem ruszyliśmy do otoczonej lasami i wydmami XIX-wiecznej latarni morskiej Czołpino. Od pana przewodnika uczniowie mogli dowiedzieć się wielu ciekawych informacji dotyczących środowiska przyrodniczego obszaru, którym wędrowaliśmy. Z latarni brzegiem morza ruszyliśmy na ruchomą wydmę Czołpińską. Czerwony szlak sprawił nam wiele trudności, ale widoki które mogliśmy podziwiać, były tego warte. Kolejnym punktem drugiego dnia wycieczki była wyprawa do Łeby, słynnej miejscowości letniskowej, gdzie spacerowaliśmy po deptaku i alei prezydenckiej.

Trzeciego dnia w drodze powrotnej zajechaliśmy do Malborka, aby zwiedzić Zamek Krzyżacki, wzniesiony przez Krzyżaków w latach 1274-1457, który jest jedną z największych twierdz średniowiecznej Europy i przykładem średniowiecznej architektury obronnej.

W godzinach wieczornych zmęczeni i pełni pozytywnych wrażeń dotarliśmy do domów.

• Przejdź do Patron Szkoły
  • Przejdź do Plan Lekcji
  • Przejdź do E-dziennik
  • Przejdź do MEN
  • Przejdź do OKE Łomża
  • Przejdź do Strona archiwalna
  • Przejdź do Kuratorium Oświaty Białystok
Informacja o plikach cookies: Ta strona używa ciasteczek. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień w przeglądarce.