Kontrast
Rozmiar czcionki
Mapa strony
Szukaj na stronie
logo szkoły

Zespół Szkolno-Przedszkolny w Nowych Piekutach

logo szkoły 2
Nowość w naszej bibliotece „Teatrzyk Kamisihibai”
Nowość w naszej bibliotece „Teatrzyk Kamisihibai”
Nowość w naszej bibliotece „Teatrzyk Kamisihibai”
Nowość w naszej bibliotece „Teatrzyk Kamisihibai”
Nowość w naszej bibliotece „Teatrzyk Kamisihibai”
Nowość w naszej bibliotece „Teatrzyk Kamisihibai”
Nowość w naszej bibliotece „Teatrzyk Kamisihibai”
Nowość w naszej bibliotece „Teatrzyk Kamisihibai”

Nowość w naszej bibliotece „Teatrzyk Kamisihibai”

Nowość w naszej bibliotece „Teatrzyk Kamisihibai”

Kamishibai (jap. kami – papier, shibai - sztuka) to inaczej „papierowy teatr”, nazywany również „teatrem obrazkowym” albo „teatrem narracji”. Większość kamishibai to bajki, baśnie lub opowiadania składające się z kilku lub kilkunastu ilustrowanych kart z tekstem na odwrocie. Ich prezentowaniu towarzyszy wyjątkowy nastrój, powstający za sprawą przenośnego teatru, przy pomocy którego ilustrowane opowiadania są przedstawiane w formie papierowych „slajdów”. Technika i walory takiego przedstawienia pomagają osiągnąć magiczny efekt koncentracji, a taka forma opowiadania to prawdziwie teatralne doświadczenie. Gdy narrator odczytuje tekst i kolejno odkłada karty, przed widownią pojawiają się następne ilustracje utrzymujące zainteresowanie w aurze niezwykłości i magii.

Historia Kamishibai

Kamishibai wywodzi się z Japonii. Ta forma opowiadania powstała w tamtejszych świątyniach buddyjskich w XII wieku. Mnisi używali jej przy snuciu moralizatorskich opowieści, aby dzięki temu dotrzeć do publiczności, w dużej mierze niepiśmiennej.

W późniejszych czasach handlowcy-gawędziarze używali kamishibai, by zachęcić dzieci do zakupu słodyczy. Jeździli oni rowerami od wioski do wioski, pojawiali się także w miejskich parkach i innych skupiskach, gdzie przebywały dzieci. Z tyłu roweru zamontowany był mały drewniany teatr, za pomocą którego przedstawiali swoje opowiadania. Dzieci, które kupiły cukierki, mogły liczyć na najlepsze miejsca do oglądania i słuchania opowieści.

Wraz z pojawieniem się telewizji handlowcy-gawędziarze zniknęli z ulic Japonii. Potencjał kamishibai zaczęto jednak wykorzystywać do celów edukacyjnych w szkołach i przedszkolach. Tak oto rozpoczął się renesans tej sztuki. Doceniano coraz bardziej jej walory w zakresie nauczania, a ona sama rozprzestrzeniała się na tyle intensywnie, by w latach 90. XX wieku dotrzeć do Europy, Stanów Zjednoczonych i innych części świata. Szczególnie dużym powodzeniem kamishibai cieszy się w takich krajach, jak: Szwajcaria, Francja, Włochy, Holandia, Belgia, Kanada, Stany Zjednoczone.

Popularność kamishibai cały czas rośnie. Jego wyjątkowość i szerokie możliwości zwiększają grono miłośników zastosowania go w edukacji, a także terapii.

We współczesnym kamishibai zachowała się idea oraz dawna forma, treści natomiast dostosowywane są do aktualnych potrzeb i tradycji kulturowych.

  • Przejdź do Patron Szkoły
  • Przejdź do Plan Lekcji
  • Przejdź do E-dziennik
  • Przejdź do MEN
  • Przejdź do OKE Łomża
  • Przejdź do Strona archiwalna
  • Przejdź do Kuratorium Oświaty Białystok
Informacja o plikach cookies: Ta strona używa ciasteczek. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień w przeglądarce.
Hosting: pvi.pl