Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa w Szkole Podstawowej im. ks. Rocha Modzelewskiego w Nowych Piekutach
W roku szkolnym 2021/2022 Szkoła Podstawowa im. Księdza Rocha Modzelewskiego przystąpiła do realizacji Priorytetu 3. Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa na lata 2012-2125 – zakup nowości wydawniczych oraz elementów wyposażenia do biblioteki. Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 jest programem uchwalonym na lata 2021-2025 przez Radę Ministrów w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli biblioteki szkolny, publicznych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do dóbr kultury i wiedzy. Program jest realizowany przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego, przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej, Instytutu Książki i Narodowego Centrum Kultury, oraz we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki jako Operatora Priorytetu 3.Otrzymaliśmy ogółem 15000 zł dofinansowania. Kwota wsparcia finansowego: 12000 zł i wkład własny: 3000 zł. Za kwotę 8000 zł. zakupiono nowości wydawnicze do biblioteki szkolnej. Kwota przeznaczona na wyposażenie biblioteki to 6000 zł. Zakupiono: stoły, krzesła, wiszące półki na wystawki książkowe oraz kody kreskowe do książek. Co pozwoliło nam na stworzenie pięknej pracowni czytelniczej. Zaś kwotę 1000 zł. przeznaczono na zakup książek na nagrody dla uczniów biorących udział w konkursach czytelniczych. Dzięki udziałowi w Programie biblioteka wzbogaciła swój księgozbiór nie tylko w lektury szkolne, ale i o książki zgodne z zapotrzebowaniami i zainteresowaniami czytelników. Zakup książek był konsultowany z uczniami i nauczycielami oraz z Gminną Biblioteką Publiczną. W zakupie uwzględniono potrzeby osób niepełnosprawnych – zakupiono książki z dużą czcionką, a także książki bez tekstu picturebooki – do omówienia, opowiadania, oglądania, książki łatwe do czytania, książki, które swoją tematyką dotykają i poruszają problemy integracji, empatii, tolerancji, przemocy oraz wyrozumiałości i pomocy innym.Realizacja Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa stała się doskonałym sposobem na wzbogacenie i uatrakcyjnienie księgozbioru. Ułatwiła promocję biblioteki szkolnej i uczyniła ją bardziej atrakcyjnym miejscem. Zaangażowanie wielu nauczycieli pomogło dotrzeć do każdego dziecka w szkole i włączyć je do aktywnego udziału w projekcie. Dzięki temu już dziś widoczny jest wzrost zainteresowania szkolną biblioteką i jej księgozbiorem. Mam nadzieję, że ta przygoda z książką się nie skończy, ale będzie jeszcze długo trwała.
Opr. Alicja Piekutowska