Profilaktyka w szkole w roku szkolnym 2022/2023
Program profilaktyczny TRZYMAJ FORMĘ adresowany jest do uczniów klas V- VIII i ich rodziców. Główne założenie programu to edukacja w zakresie kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży szkolnej poprzez promocję zasad zdrowego stylu życia w oparciu o piramidę żywienia i aktywność fizyczną. Ponadto w ramach programu uczniowie poznają skutki zdrowotne, np. otyłości, braku aktywności fizycznej, niedoboru składników odżywczych. Koordynatorami programu są Jadwiga Radulska- Kostro i Wioletta Litwińczuk.
Program profilaktyczny czerniaka skóry ZNAMIĘ. ZNAM JE realizowany jest w klasach VII-VIII. Główne cele to: przekazanie wiedzy na temat czynników ryzyka zachorowania na czerniaka, uświadomienie zagrożeń i zasad profilaktyki w tym zakresie oraz ukazanie wartości odpowiednich postaw i zachowań zdrowotnych. Koordynator Jadwiga Radulska - Kostro
Program PODSTĘPNE WZW jest adresowany do uczniów klas VII – VIII.
Główne założenie tego programu to upowszechnienie wiedzy na temat wirusowego zapalenia wątroby typu A, B i C poprzez:
- przekazanie wiedzy na temat ryzyka zakażenia HAV, HBV i HCV,
- uświadomienie zagrożeń i zasad profilaktyki w tym zakresie,
- pobudzenie do refleksji nad odpowiedzialnością w zakresie własnych zachowań zdrowotnych,
- kształtowanie postawy tolerancji i zrozumienia wobec osób zakażonych.
Program KLESZCZ MAŁY CZY DUŻY- NIC DOBREGO NIE WRÓŻY adresowany jest do uczniów klasy VII i dotyczący zapobiegania chorobom przenoszonym przez kleszcze na człowieka. Głównym celem jest promowanie skutecznych metod profilaktyki kleszczowego zapalenia mózgu (szczepienia profilaktyczne) oraz boreliozy (stosowanie repelentów, odpowiedniego ubioru). Koordynator Jadwiga Radulska- Kostro
Program „Junior – Edu – Żywienie” (JEŻ) skierowany jest do uczniów klas I- VI, realizowany w ramach zadania zleconego i finansowanego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Jego głównym celem jest opracowanie i wdrożenie edukacji żywieniowej dla tej grupy wiekowej, kształtowanie odpowiednich postaw i nawyków uczniów. Realizacja programu przyczyni się do podniesienia świadomości na temat roli żywienia w powiązaniu z aktywnością fizyczną. Koordynatorzy: Renata Brzozowska i Ewa Markowska (klasy I -III); Jadwiga Radulska – Kostro i Wioletta Litwińczuk (klasy IV – VI).
Program BIEG PO ZDROWIE adresowany jest do uczniów do uczniów klas IV i ich rodziców. Główne cele programu to: opóźnienie lub zapobiegnięcie inicjacji tytoniowej wśród dzieci i młodzieży, pokazanie atrakcyjności życia w środowisku wolnym od dymu tytoniowego, zwiększanie wiedzy i umiejętności uczniów na temat zdrowia w kontekście szkodliwości palenia papierosów. Koordynatorkami są wychowawcy klas IV: Alina Kostro i Anna Buczyńska.
PROGRAM EDUKACJI ANTYTYTONIOWEJ I ANTYALKOHOLOWEJ skierowany do uczniów klas I-VIII oraz ich rodziców. W ramach programu podejmowane będą działania mające na celu zmniejszenie narażenia dzieci na palenie tytoniu, zwiększenie wiedzy w zakresie zdrowego trybu życia, a także kształtowanie postaw asertywnych związanych z unikaniem czynnego i biernego palenia tytoniu oraz picia alkoholu. Koordynator: Wioletta Litwińczuk.
Program MOJE DZIECKO IDZIE DO SZKOŁY skierowany jest do dzieci mających rozpocząć naukę w szkole oraz do ich rodziców. Głównym celem akcji edukacyjnej jest ukształtowanie prawidłowych nawyków i umiejętności prozdrowotnych wśród rodziców i uczniów. Koordynator: Dorota Grochowska-Gierałtowska.
Program przedszkolnej edukacji antytytoniowej CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS adresowany jest do grupy dzieci w wieku 5-6 lat oraz ich rodziców. Ma on na celu wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy oraz wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy. Koordynator: Monika Łapińska.
Projekt profilaktyczny NIE BIORĘ ,NIE RYZYKUJĘ adresowany jest do uczniów klas IV- VIII. Główne cele projektu to: uświadomienie uczniom czym jest uzależnienie, jakie są jego skutki zdrowotne i społeczne oraz budowanie poczucia własnej wartości i kształcenie postaw asertywnych. Koordynatorzy: Jadwiga Radulska- Kostro i Wioletta Litwińczuk.